Verdens første synkroniseringsportal for norsk musikk

23.10.2014

Musikkbransjen satser på Sync

Synkronisering, altså bruk av musikk i film og tv, var det eneste området innen musikklivet som hadde sterk økonomisk vekst i fjor. Nå lanseres verdens første lisensieringsportal for norsk musikk, EnkelKlarering, som vil gjøre det lettere for filmprodusenter, musikere og medier å bruke norsk originalmusikk til sine prosjekter.

Ida Maria i Grey's Anatomy, M2M i Dawson's Creek og nylig ble også Nico & Vinz låt «Find a Way» brukt i promoteringen av den kommende Hollywood-filmen The Good Lie.

I senere år har flere norske musikere fått sine “15 minutes of fame” i vår tids største tv-serier og filmer. Og det er på disse plattformene artister, musikere og rettighetshavere bør satse i tida fremover, mener gründer av klareringsportalen EnkelKlarering, Jan Paulsen:

- Tall fra Nordisk Copyright Bureau (NCB) viser at norske rettighetshavere fikk nesten 34 % mer penger utbetalt i 2013 enn året før. Det vil si at bruk av musikk i produksjoner som film og tv-serier er en voksende næring, i et ellers synkende musikkmarked.

Paulsen er tidligere styreformann og daglig leder i FONO, og har blant annet fått Bjellesauprisen og Spellemannsprisens bransjepris for sin mangeårige innsats for norsk musikk. Sammen med 32 norske plateselskap har han nå tatt initiativet til EnkelKlarering; verdens første synkroniseringstjeneste av norsk originalmusikk.

For intervjuer eller høyoppløste bilder, kontakt presseansvarlig Tor Hernan Floor, tor.floor@kulturmeglerne.no, 922 37 442.

Tungt system

Håkon Øverås er produsent i filmselskapet 4 ½ som nylig brukte tjenesten for å finne musikk til den premiereaktuelle spillefilmen «Jakten på Berlusconi». Øverås mener at EnkelKlarering vil kunne gjøre jobben lettere for norsk film og reklamefilmbransje i årene som kommer.

-Å lisensiere norsk musikk til bruk i TV og film kan ta lang tid, og det kan være vanskelige forhandlinger for å få det gjennom. Det hender i blant at vi må leie inn egne folk for å ta seg av dette, hvis ikke blir det for tidkrevende.

Hvis man vil kjøpe rettighetene til et musikkstykke i dag, må man ta en rekke telefoner, e-poster og møter for å kontakte artister, plateselskap, opphavsmenn og deres musikkforlag. Dette er en lang og tidkrevende prosess. Resultatet kan bli at norsk originalmusikk blir valgt vekk.

-Jeg synes det er viktig å bruke norsk musikk i mine produksjoner, og jeg liker å gjøre det, forklarer Øverås.

Stort i utlandet

-I utlandet kan enkelte artister tjene mer på sync enn platesalg og konserter til sammen.

Det sier Kai Robøle i Waterfall Music. Siden 90-tallet har han med stort hell satset på syncing av norske artister som M2M og Ida Maria til utlandet. Sistnevnte har blant annet blitt brukt i Grey's Anatomy, Skrik 4 og i en reklamefilm for Puma.

-Det varierer hvor mye sync har å si for artisten, men det han ha enorm effekt hvis det rettes mot rett målgruppe på rett tid. Det at Ida Maria fikk en hel låt på slutten av en Grey’s Anatomy-episode, gir for eksempel en kjempeeffekt.

Robøle er glad for at det nå finnes en tjeneste som tar syncing av norsk musikk på alvor og han ser en tendens til en økt etterspørsel etter det EnkelKlarering kan tilby internasjonalt.

-Tidligere var det ingen som satset på sync i Norge, men de som satset fikk gode resultater. Folk begynner å se verdien av dette og markedet ser nå ut til å vokse ettersom stadig flere blir oppmerksomme på mulighetene sync gir.

*Tall hentet fra NCB sin årsrapport, s. 20 – 21.

Fakta om EnkelKlarering.no

• Enkel klarering er en nettportal hvor de som vil kjøpe rettighetene til musikk enkelt kan gjøre dette online. Portalen er et samarbeid mellom alle rettighetshavergrupper i norsk musikkliv; plateselskap, artister, musikkforlag, komponister og tekstforfattere.

• Til nå har over 42.000 norske melodier blitt lagt inn i Enkel Klarering. I tillegg kan man finne tekster, noter, arrangementer og karaokeversjoner (backing tracks) på nettstedet.

• EnkelKlarering har som første synkportal inngått en samarbeidsavtale med NCB. Dette innebærer at NCB vil utstede lisens og kreve inn vederlag for opphavsrett til en del av områdene som det søkes om å benytte. Dette blir automatisert via portalen og pris for lisensen vil fremgå. NCB vil selv fakturere sine vederlagskrav.

• EnkelKlarering ønsker i løpet av 2015 å kunne tilby sin løsning til alle nordiske land og Baltikum.

Last ned «Verdens første synkroniseringsportal for norsk musikk som pdf»